Ola a todos. Hoxe vou ensinaros o meu traballo de ''Ciencia que conta'' que trataba de engadirlle hiperenlaces a un relato e eu escollín este para facer a miña tarea. A verdade é que resultoume sencillo de facer e entretido. Espero que vos guste, un saúdo.
UNHA NOVA MASCOTA
Manuel Francisco Lamela Gómez
IES Basanta Silva (Vilalba)
Cheguei famento do colexio coma sempre. Senteime e xa estaban to
-
dos esperándome. Destapei a pota e, gran decepción... outra vez ervellas!
Nunca me gustaran. Servinme unhas poucas porque a miña nai se
empeñaba en que había que comer de todo aínda que fose pouca canti
-
dade. Pero esta vez quedei mirando para elas e comecei a pensar no que
nos contara o noso profesor de Bioloxía sobre Mendel e os seus experi
-
mentos. Sorrín imaxinando a cara dos monxes cando viron que Mendel
enchera o horto de ervellas e imaxineinos fartos e enfadados por ter sem
-
pre o mesmo menú.
A miña nai estaba observándome e preguntoume:
—En que pensas?
—En Mendel e os seus experimentos –contestei.
—Como?
—Nada mamá, nada.
O meu irmán pequeno era moi curioso e non quedou conforme coa
resposta e insistiu:
—Que experimentos?
—Os de Mendel, observando o comportamento das ervellas foi quen
de explicar como se herdan as características na descendencia.
—Onde vivía?
—Vivía no mosteiro de Brno e como necesitaba moitas plantas para
investigar aproveitou o horto para sementar ervellas. O horto do mostei
-
ro só produciu ervellas durante varios anos e os monxes protestaban por
-
que o menú era sempre o mesmo. Pero o abade sempre apoiou a Men
-
del e de nada lles servía queixarse.
—Eu non quixera estar na pel deles –comentei.
—Non, a ti víate mal –dixo a miña nai.
—Pero non entendo que facía coas ervellas? –preguntou o meu irmán.
—Sementou un montón de ervellas e despois cando medraban as
plantas arrincaba as de talo alto e só quedaba coas de talo baixo. Cruzou
as de talo baixo ata que conseguiu que as plantas baixas só tivesen des
-
cendencia de plantas baixas. E despois fixo o mesmo coas de talo alto.
Así chegou a variedades puras. Experimentou con outros tipos: lisa, ru
-
gosa; amarela, verde...
—Por que? –dixo o meu irmán.
—Buscaba variantes puras para despois facer el as mesturas e descu
-
brir como se transmiten as características. Sabendo as características que
Secundaria
47
ten unha planta e sabendo como se transmiten podía dicir como sería o
híbrido que saía delas despois de mesturalas.
—Híbrido? –volveu preguntar o meu irmán.
—Unha variante cruzada. Mendel eliminaba o pole dunha das plan
-
tas e depositaba sobre as flores das plantas nas que quería que se produ
-
cisen as sementes o pole da planta coa que a quería cruzar.
—Eu –dixo o meu pai– lembro de pequeno que o meu avó buscaba
as mellores plantas para a semente e que cun pincel collía pole dunha
planta e pasábao por outra para cruzalas. Dicía que así conseguían as
máis resistentes.
—Que divertido, por que non nos ensinas a facelo?
—Claro que si!
—E que descubriu Mendel? –seguía preguntando moi interesado o
meu irmán.
—Despois de varios experimentos puido formular tres leis que permi
-
ten saber as características da descendencia antes de nacer.
A primeira lei di que ao mesturar dúas especies puras que se diferen
-
cian nunha característica a descendencia da primeira xeración será toda
igual. Se se cruza unha planta pura de ervella lisa e unha planta pura de
ervella rugosa todos os fillos terán as sementes lisas.
A segunda lei di que ao cruzar entre si os fillos que saíron da anterior
mestura haberá catro tipos de descendentes: unha cuarta parte parecera
-
se á avoa, outra ao avó e a metade restante parecerase aos pais. Se cruza
-
mos entre si sementes lisas, fillos de pai liso puro e unha nai rugosa pura,
por cada catro novos fillos tres serán lisos e outro rugoso.
Na terceira lei di que os cruzamentos entre plantas que teñen dúas ca
-
racterísticas diferentes, por exemplo ervellas de semente lisa e amarela
con ervellas de semente verde e rugosa, esas características crúzanse se
-
gundo as leis anteriores pero son independentes entre si. A cor non in
-
flúe en que sexa rugosa ou lisa, e viceversa.
—Canto dan de si as ervellas! –dixo a miña nai.
—Non son as ervellas, é a curiosidade e a teima dun científico. Aprendera de pequeno na granxa do seu pai a observar as plantas e tamén a
practicar distintas técnicas como a hibridación e ademais estaba todo o
día lendo. Tivo a sorte de que o mandaran dende o mosteiro á universidade de Viena e alí aprendeu a importancia de encontrar leis que expli
-
quen como funciona a natureza, aprendeu a planificar e deuse de conta
de que para descubrir algo hai que buscalo.
—Teimudos, traballadores, curiosos, os científicos son así –dixo a
miña nai.
—Ben, eu xa non vou queixarme máis das ervellas; despois de todo,
grazas a elas, apareceu unha nova ciencia: a xenética. No verán quero que
48
Ciencia que conta 2013
me deixedes plantar no horto ervellas de dous tipos e practicar o proce
-
so de hibridación. Así penso que me gustarán máis.
—As túas ervellas unha nova mascota, non?
—Pois si!
No hay comentarios:
Publicar un comentario